Yo-Yo Test

Varje vårtermin springer eleverna i åk 7-9  ett konditionstest vid tre olika tillfällen (januari, mars/april och juni). Eleverna får skatta sig själv i hur långt de tror att de orkar springa och sätta upp ett mål inför genomförandet. Efter genomfört test fyller eleverna i sina upplevelser av trötthet och får reflektera över hur det känns att bli ordentligt utmattad. Slutligen sätter man upp ett nytt mål och hur man ska förbereda sig inför kommande test.

IMG_0152

Vi fick en pratstund med Martin i klass 8A som nyss sprungit klart årets första Yo-Yo Test och som lyckades med bedriften att springa klart hela den första nivån. En bedrift som endast en handfull elever klarat under de åren vi använt oss av testet på idrotten.

Martin

En nöjd Martin som nyss sprungit 4560m i 40m intervaller (114st).

Hur känns det?

– Man är ju rätt seg i benen.

Vilket mål satte du idag?

– Att klara hela första testet.

Vad har du gjort bra idag?

– Har pressat mig själv.

Vad tänkte du under tiden du sprang?

– Att inte tänka på att man har håll eller är trött.

Vad blir ditt nya mål?

– Nytt mål är att slå skolrekordet 19,1 på nivå 2.

Martin har varit nära att springa klart nivå 1 vid ett par tillfällen under åk 7 och han satte upp det som sitt mål i ”träningsdagboken” som eleverna har arbetat med under HT-2015 i Google Drive.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *