Puls och Kondition

Eleverna i år 7-9 har under fem veckor arbetat med Tema ”Puls och Kondition”. Eleverna har fått genomföra fem olika typer av konditionstest med en pulsmätare kopplad till kroppen. Efter ett genomfört test har de fått skatta sin upplevda trötthet på ”Borgskalan”. Utifrån sina pulsvärden och sin skattade trötthet har eleverna registrerat sina upplevelser i något som kallas ”Upplevelselogg”.

Utifrån sina upptäckter har eleverna satt upp ett mål gällande t.ex. sin kondition, styrka, rörlighet eller något annat de känner att de vill utveckla. Eleverna planerar sen en individuell lektion där de ska ta sig närmre sitt mål och svarar på frågor både innan och efter genomförd lektion.

Målet med arbetet är:

”Eleven ska få en förståelse för vad som händer i kroppen vid fysisk ansträngning. Eleven ska kunna förklara olika begrepp kopplade till konditionsträning och puls samt jämföra och resonera kring olika typer av konditionsträning.”

Nedan finns upplevelseloggen samt frågeställningarna inför den egen planerade lektionen.

Här finns även den registrerade pulsen för en elev i åk 9 vid samtliga fem konditionstester.

Ställ muspekaren på bilden för att få en enkel beskrivning av varje test.

Jag har även delat flippade filmer för samtliga test så eleverna får en kännedom om vad de ska göra och kan förbereda sig. Elever i åk 8 och 9 har själv valt i vilken ordning de vill genomföra testen.

Nedan följer några exempel på filmer:

Cooperstest:

Stjärnan:

Steptest: 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *