Puls-baserad träning

Eleverna i åk 8 och 9 har under vecka 38 på allvar kommit igång med sin puls-baserade träning där de har en pulsmätare mot bröstkorgen som är kopplad via bluetooth till en Ipad. Här kommer ett exempel på hur eleverna i 8:2 har arbetat med löpning i olika former med sin puls som verktyg.

Lektion 1 får eleverna i uppgift att röra sig på konstgräsplanen under 12-20min. Målet för eleverna var att hela tiden ligga i spannet 70-90% av deras beräknade max-puls (220-ålder). Här nedan ser vi en graf över hur det gick för en av eleverna:

skarmavbild-2016-09-22-kl-13-37-44

På bilden ovan ser vi att eleven har rört sig inom det gröna och gula området under majoriteten av lektionspasset. Eleven har gjort ett bra jobb med att hitta vilken ansträngning som är lämplig för att pulsen inte ska sticka upp i det röda området eller trilla ner i den blå zonen.

Efter genomförd aktivitet fick eleven skatta sig själv på ”Borgskalan” som är en skala över upplevd trötthet.

Lektion 2 arbetar eleverna än en gång på konstgräset men nu är målet för eleverna att springa intervaller där de vill pressa sig själv så nära sin maxpuls som möjligt, för att därefter återhämta sig och sen repetera sprinten igen. Samma elevs graf såg då ut såhär:

skarmavbild-2016-09-22-kl-13-38-12

Vi kan se på bilden ovan att eleven har rört sig betydligt mer i den röda zonen. Eleven har också vid flera tillfällen varit över 200 i puls. Efter avslutat arbete fick eleven än en gång skatta sin upplevda trötthet på Borg-skalan.

Reflektion/ Utvärdering.

Eleverna får ta ställning till fyra utvärderingsfrågor knutna till veckans lektioner. Där får de dela med sig av sina upplevelser, knyta an till tidigare upplevelser av trötthet och ge lite egna förslag på hur man kan utveckla sin kondition och hur pulsen kan fungera som ett redskap vid t.ex. konditionsträning.

Avslutningsvis får vi några kloka tips från Ossian som nyss genomfört en lektion med pulsmätaren:

En reaktion på ”Puls-baserad träning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *